Hvis du vil klage på eiendomsmegleren
- Av: Carsten Pihl
- 1. april 2016
- Slik selger du bolig

Slik går du frem hvis du ikke er fornøyd, og ønsker å klage på eiendomsmegleren.
Hvis du som selger er misfornøyd og mener at eiendomsmegleren ikke har utført jobben sin godt nok, har du flere klagemuligheter.
For det første bør du ta opp problemstillingen med eiendomsmegleren direkte.
Hvis saken ikke løses, bør du ta den opp med fagansvarlig på eiendomsmeglerkontoret. Dette er den som skal følge med på at eiendomsmeglingen foregår etter «»god meglerskikk»», og følger lover og regler.
Klagenemnd
Blir man fortsatt ikke enige, er det mulig å klage til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglertjenester.
Dette er en nemnd for behandling av tvister du som privatperson kan bli involvert i ved kjøp eller salg av bolig gjennom eiendomsmeglingsforetak eller advokat. Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester er opprettet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Den norske Advokatforening, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Forbrukerrådet.
For forbrukere
Nemnda behandler tvister mellom deg som forbruker og foretak eller advokat som driver eiendomsmegling om meglerens plikter etter eiendomsmeglingsloven.
Nemnda behandler ikke klager fra noen som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
En klage kan angå alle sider ved utøvelse av virksomheten.
Vær oppmerksom på at Nemnda ikke behandler tvister mellom kjøper og selger, eller mot takstmann m.m. Det er forholdet til megleren som vil bli vurdert.
Husk klage til megleren først
Før saken kan behandles, må klageren kontakte eiendomsmegleren skriftlig med forsøk på løsning – slik det er skissert over.
Dersom enighet ikke oppnås, sendes skriftlig klage til Reklamasjonsnemnda. Det må fremgå av selve klagen:
- at du har vært i skriftlig kontakt med megleren med forsøk på løsning
- en kortfattet fremstilling av hva du klager på. Det er ikke tilstrekkelig at dette fremgår av vedlegg til klagen
- hva du ønsker å oppnå med klagen
Det koster 500 kroner i saksbehandlingsbegyr å få behandlet klagen.
NB: All saksbehandling er skriftlig, derfor er det viktig at du kan dokumentere alle påstander skriftlig (gjennom brev, eposter eller lignende).
Mer om saksbehandlingen finner du på nemndas hjemmesider her.
Reklamasjonsnemnda har en egen publikumstelefon, der man kan få mer veiledning. Telefon 22 12 90 90.
Usikker? Kontakt Forbrukerrådgiveren!
Er du usikker på hvem du egentlig skal klage til, og hvilke regler som gjelder? Kontakt Forbrukerrådgiveren for bolighandelen for å få nærmere veiledning. Ring 4000 01 02!
Les mer om forbrukerrådgiveren for bolighandelen her!
Saksgangen ved klagesaker:
Dette er saksgangen ved en klagesak til Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester.
Før saken kan behandles, må klageren kontakte eiendomsmegleren skriftlig med forsøk på løsning.
1. Dersom enighet ikke oppnås, sendes skriftlig klage til Reklamasjonsnemnda.
Det må fremgå av selve klagen:
a) at du har vært i skriftlig kontakt med megleren med forsøk på løsning.
b) en kortfattet fremstilling av hva du klager på. Det er ikke tilskrekkelig at dette fremgår av
vedlegg til klagen.
c) hva du ønsker å oppnå med klagen
Før saken tas til behandling må klageren innbetale et gebyr som p.t. er kr 500. (faktura vil bli tilsendt). Sekretariatet tilskriver innklagede m/kopi av klage m/vedlegg og med en svarfrist. Sekretariatet skal påse at saken blir så godt opplyst som mulig.
2. Tilsvar mottas og sendes i kopi til klageren.
3. Sekretariatet skal på et hvert trinn av saksbehandlingen innta en nøytral og uhildet stilling.
Reklamasjonsnemndas sekretariat kan avvise klager som anses uegnet til behandling i nemnda og klager som er åpenbart grunnløse. Avvisningsvedtak fattet av sekretariatet kan påklages til formannen som kan treffe en endelig avgjørelse.
Finner nemnda at saken reiser bevisspørsmål som vanskelig kan klarlegges under saksbehandlingen, eller at sakens dokumenter ikke danner et tilstrekkelig grunnlag for avgjørelse i nemnda, kan saken avvises.
Saken avgjøres i Reklamasjonsnemndas møte
Nemndas avgjørelse sendes klager og innklaget. Medlemmer som får Reklamasjonsnemndas avgjørelse mot seg og som ikke vil etterkomme dette, må gi skriftlig begrunnet tilbakemelding til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester innen tre uker.
NB: En sak som er til behandling i nemnda kan ikke bringes inn til behandling for de alminnelige domstolene. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn til nemnda.
En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn til tingretten.
Min NEF
NEF regelverk
Flere fordeler i NEFs fordelsprogram
- Advokatfirma Arntzen de Besche
- Advokatfirmaet Grette
- SANDS advokatfirma
- ADVOKATFIRMA HOMBLE OLSBY
- Autozeek elektronisk kjørebok
- Avis Bilutleie
- Bertel O. Steen – Mercedes-Benz / Smart / Peugeot / Citroën / DS / Opel / Kia
- BMW
- Dine Penger
- Eurocard
- Falck Redning
- Hotel Continental
- Jaguar / Land Rover
- Kredinor
- Skattebetalerforeningen
- Smarthotel
- TRYG Forsikring
- Universitetsforlaget
- Verisure
For meglere
- Innmeldingsskjema
- Få ekstra stort utbytte med MNEF Pluss! En fordelaktig tjeneste for deg som allerede er MNEF og ønsker mer ut av medlemskapet
- Tilbud til fullmektiger
- Tilbud til studenter
- Fordeler
- Fordelsprogram
- NEF regelverk
- Vilkår
- Styret og lokalforeningsledere
- Utmerkelser fra NEF
- NEF-HELP stipendet
- Proptech
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Tinglysing og dokumentavgift
- – «Renteboosten» vil ikke vare evig
- Hva bør megler vite om skatt på utleie?
- Skattegunstig salg av næringseiendom
- Rydd i grunnboken og skap merverdi
- Hjelper eiendomsbedrifter å analysere data
- 10 råd til boligkjøpere
- Historiske salgstall i boligmarkedet 2020
- Vil revolusjonere kjøp av nye boliger
- Mot normalisering i boligmarkedet i 2021
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Tinglysing og dokumentavgift
- Hva bør megler vite om skatt på utleie?
- Skattegunstig salg av næringseiendom
- Rydd i grunnboken og skap merverdi
- Rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i borettslag og eierseksjonssameier
- Merverdiavgift ved kjøp og salg av eiendomsselskap
- Indikatorliste for terrorfinansiering fra Økokrim
- Nye egenerklæringsskjema for konsesjonsfrihet
- Medhjelper i tvangssalg – tvangsoppløsning av sameie
- Servitutter kan gi høy risiko for konflikt – hva bør eiendomsmeglere vite?
NEF i nyhetsbildet
- Fra stort til smått 23. januar 2021
- Norges Eiendomsmeglerforbund 22. januar 2021
- Holder styrings-renta på null prosent 22. januar 2021
- Holder styringsrenten på null prosent 22. januar 2021
- Aldri har det vært så få boliger til salgs i Oslo – nå kuppes stadig flere av dem før visning 22. januar 2021
- Norges Bank holder styringsrenten på null prosent 22. januar 2021
- – «Renteboosten» vil ikke vare evig 21. januar 2021
- Norges Bank holder styringsrenten på null prosent Innenriks Publisert: 21 januar 2021 10:44 Sist oppdatert: 21 januar 2021 10:47 Skrevet av (NTB) NTB-Steinar Schjetne 21. januar 2021
- Norges Eiendomsmeglerforbund 19. januar 2021
- NEF Ung 18. januar 2021
Pressekontakt
Pressemeldinger
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no