Budjournal

  • Av: Redaksjonen
  • 13. juni 2016
  • Ordbok

Alle bud som kommer inn skal eiendomsmegleren skrive i en budjournal. Deltagerne i en budrunde kan få innsyn i journalen, på litt ulike vilkår.

Alle bud i en budrunde skal gis skriftlig. Budgiverne må legitimeres seg. Det første budet sendes inn på budskjema – gjerne elektronisk. Deretter kan man øke budet sitt ved e-post eller SMS.

Budjournalen dokumenterer budrunden

Alle bud som kommer inn skal eiendomsmegleren skrives inn i en budjournal.

I denne journalen skal det stå:

  • Tidspunkt for når budet er mottatt
  • Budgiverens navn, adresse og/eller telefonnummer
  • Budets størrelse
  • Eventuelle forbehold og tidspunktet for eventuelt bortfall av slike forbehold
  • Akseptfrist
  • Tidspunkt for avslag eller aksept

Dermed blir budrunden dokumentert, og man kan ettergå hvilke bud som ble gitt når.

Innsyn i budjournalen budjournalen

Den som kjøper en bolig skal få se budjournalen. Reglene om budjournal er ganske strenge, og sier at journalen «skal gis» kjøperen og selgeren.

Det skal skje rett etter at handelen har kommet i stand.

De som ikke nådde opp i en budrunde, skal også kunne få se journalen. Men de får bare se budjournalen anonymisert. Altså beløpene og tidspunktene – ikke hvem som var med i budrunden.

Innsynsretten gjelder også når budrunden ikke endte i salg. For eksempel når selgeren velger å ha en ny visningsrunde.

Les mer: Kan jeg få se hvilke andre budgivere som var med i budrunden?

Reglene

Reglene om budjournal finnes i forskriften til eiendomsmeglingsloven.

Du finner budjournal også omtalt i «Forbrukerinformasjonen om budgivning» som er utarbeidet av forbrukermyndighetene og eiendomsmeglingsbransjen.
SPØRSMÅL? Hvis du lurer på noe om budrunden, journalen, boligkjøp, boligsalg eller eiendomsmegling, kan du ringe Forbrukerrådgiveren på telefon 4000 01 02 for gratis rådgivning om regelverket. Du kan også sende inn spørsmål her! 

Print Friendly, PDF & Email

Søk i ordbok

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no