Propteq-konferansen i London – med kundene i fokus

Det er mye spennende digitalisering som kommer. Men kundene må stå i fokus. Digitaliseringen kan ikke komme for teknologiens skyld. Dette var hovedbudskapet på konferansen Propteq i London i forrige uke.

Av: Carsten Pihl, analyseansvarlig i NEF

Propteq-konferansen ble arrangert for tredje gang i London nå i februar. NEF deltok på konferansen for å se hva som er trendene innenfor utviklingen av proptech – teknologien rundt boligsalg.

Britene ligger langt fremme i den teknologiske utviklingen, og London er byen der det skjer mest innenfor proptech i Europa. Derfor gir en slik konferanse muligheten til å se hva som kommer i horisonten.

Samtalekonferanse

På konferansen deltok en rekke leverandører, bransjeobservatører, eiendomsmeglere og eiendomsutviklere. Det var deltakere fra 35 land på konferansen. Fra Norge var foruten NEF også Veidekke, DNB Eiendom og Adepto representert – se bildene nederst i saken!

Konferansen arrangeres som en «samtalekonferanse», der alle deltakere kan delta og si sin mening. Dermed kommer det frem mange meninger, og de fleste vil – mer eller mindre ubeskjedent – også presentere sine egne selskap. Slik sett gir konferansen et raskt bilde av de ulike deltakerene og hva som rører seg i bransjen.

Hva mener du? Propteq arrangeres som en samtalekonferanse med noen innledere og ordet fritt. Mange bruker anledningen til å si litt om selskapet de kommer fra.

Forbrukeren i sentrum

Temaene som ble diskutert var blant annet AI – kunstig intelligens, blockchain, forbrukernes possisjon, eiendomsmeglernes muligheter, næringseiendom, investormulighetene og «det store bildet».

Et av hovedbudskapene på konferansen var at kundene måtte stå i sentrum. Og det betyr stort sett forbrukerne. Det ble flere ganger kommentert at teknologer som kommer med nye «pitcher» til selskaper må fortelle hvilket problem de skal løse for forbrukerne. Eller for kundene – hvis det er snakk om næringseiendom.

Noe annet som ofte ble poengtert var at det per i dag er mange gode teknologier og initiativer, men at disse ofte ikke snakker sammen. Det er per i dag ofte en kamp mellom de som vil gjøre «alt selv» og spare alle data på sin kjøl, og de som vil ha utveksling av data.

Les også: Proptech – hva kan vi vente i 2018

Norge langt fremme

Selv med deltakere fra 35 land var Propteq-konferansen preget av at det var mest briter der. Det gjør ikke så mye, fordi utviklingen av nye produkter og tjenester skjer fort i Storbritannia.

Samtidig ser vi at norsk bolighandel ligger langt fremme på mange områder, for eksempel på meglersystemer, tinglysing og fornuftig regelverk.

Utfordringen i Norge er at vårt teknologiske miljø er lite, og at investorpengene ikke akkurat sitter løst for de som vil utvikle proptech.

 

Glade norske deltakere fra Veidekke.

.

Norsk utstiller: Adepto er et norsk firma som leverer digitale overtakelsesprotokoller. Nå sonderer de markedet i England, og var utstiller på konferansen.

.

Tid til mingling: Det var satt av mye tid til mingling, og arealene var helt fulle.

.

Mange land: Det var deltakere fra over 35 land på Propteq-konferansen i London i år. Og en rekke utstillere!

.
Her er vår umiddelbare video-oppsummering i det konferansen var over:

Print Friendly, PDF & Email

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no