Compax One - Testes på Storo Storsenter sammen med Coor og Olav Thon Gruppen

Proptech: Gründere traff Coronautfordringene med smart løsning

Sjeldent har oppmerksomheten rundt håndhygiene vært større. Det siste året har vi lært at god håndhygiene er et viktig virkemiddel for å begrense spredningen av virus. Men økt håndvask fører til stort forbruk av papirhåndklær.

Dette blir fort et stort avfallsproblem. Gründerselskapet Compax Solutions har derfor utviklet Compax One, en liten vegghengt komprimator spesielt utviklet for å redusere dette avfallet. Tester sammen med blant annet DnB, Circle K, og Coor viser imponerende resultater.
Av: Terje Bogevik, Compax Solutions – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 2 2021.

– Pilotkundene våre har sett at de kan bytte opptil 15 ganger færre avfallsposer for hver Compax One som installeres, sier Jonas Fossnes Blekastad, daglig leder og medgründer av Compax Solutions.

Opptil 95% reduksjon i avfallsmengden betyr mye for bedriftene som har sett seg lei av overfylte avfallsbeholder på toalettrom. Dagens løsning er å bytte posene ofte. Dette blir en tidstyv i hverdagen, samtidig som det skaper et unødvendig høyt forbruk av plastposer.

– Det er veldig gøy å se at man kan utvikle et produkt som skaper verdi for kundene våre, samtidig som det også bidrar til økt bærekraft, legger Blekastad entusiastisk til.

Komprimering skaper ringvirkninger

I motsetning til store, industrielle komprimatorer som ofte finnes i byggets kjeller har Compax Solutions utviklet og patentert en løsning som kan brukes der avfallet oppstår.

– Ved å løse problemet ved roten bruker kundene våre mindre tid på å transportere avfall inne i bygget, forklarer Blekastad.

På hovedkontoret til DNB gikk de fra å bytte to poser om dagen til to poser i uken. Da frigjøres mye tid når man ganger dette opp med flere enheter. Tid er derimot ikke det eneste som betyr noe for DNB:

– Tid- og konstandsbesparelser er et viktig poeng, men det er mange andre områder som i dag bør veie like tungt. Blant annet kommer jo andre fordeler i tillegg, slik som den grønne profilen, understreker Arnt-Erik Hansen, ansvarlig for renhold i DNB.

Sensorer gir ny innsikt

Foruten om komprimering er Compax One utstyrt med sensorer som måler avfallsnivå og brukertrafikk. Slik data er nyttige for kundene, ettersom de gir innsikt i når beholderne skal tømmes og gjør at renholdet kan tilrettelegges på en helt ny og mer effektiv måte.

Selskapet utvikler en API-løsning som gjør at kundene ikke er bundet til å bruke en egen programvare for å få tilgang til sensordata. Det planlegges også å utvikle integrasjoner opp mot de mest populære programvarene som brukes innenfor byggdrift i dag.

Enkelt for kunden

Sømløshet for kunden har vært en viktig prioritering for Compax Solutions. Dette gjenspeiles ikke bare i produktet, men også i prismodellen.

For å gjøre det enkelt for kunden har selskapet valgt å levere Compax One som en tjeneste til en fast månedspris. I prismodellen vil alt fra leveranse til avfallsposer inngå.

– Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å kunne ta i bruk Compax One og har derfor valgt å levere en komplett pakkeløsning. Dette er en modell vi har fått god respons på fra markedet, sier Blekastad.

Over tre år med utvikling

Compax Solutions ble startet tilbake i 2017 da gründerne fortsatt var studenter på NTNU, og Blekastad har med seg tre tidligere medstudenter på laget. I tillegg har de ansatt ytterligere tre ingeniører.

Selskapet fikk i fjor innovasjonstilskudd fra Innovasjon Norge og er i gang med et samarbeid med Coor Service Management. Dette er den siste testen av produktet før selskapet starter å levere de første enhetene til ventende kunder.

– Innspill fra både pilotkunder og andre i bransjen har vært veldig viktig for at vi nå har et produkt som skaper etterspørsel, understreker Blekastad og avslutter med:

– Nå gleder vi oss til å begynne å levere de første enhetene i løpet av våren.


Del artikkel