Slik kan førstegangskjøpere komme inn i boligmarkedet

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund 18. april 2018.

En analyse utført av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) og Ambita viser at andelen førstegangskjøpere er relativt stabil på landsbasis, men klart fallende i Oslo. Vi kan også se noe av den samme tendensen i andre store byer. I perioden 2014 til 2017 har antallet førstegangskjøpere mellom 20 og 39 år falt fra 7.436 til 6.161.

– Analysen reflekterer at stadig færre førstegangskjøpere har råd til å bosette seg i Oslo, prisene er for høye, egenkapitalkravet gjør boligdrømmen uoppnåelig for mange og inntektskravet forutsetter at man har høy lønn eller har noen å dele boligen og lånekostnadene med. Vi kan også se noe av den samme tendensen i andre store byer, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

Undersøkelsen viser videre at mange av kommunene rundt Oslo, som Ullensaker, Skedsmo, Lørenskog og Drammen, har hatt en vekst i antall førstegangskjøpere i fjor. Dette tyder på at mange henvises til å etablere seg i områder hvor prisnivået er lavere og egenkapitalkravet overkommelig.

– Vi må innse at ikke alle har råd til å bosette seg i pressområdene. Men vi bør finne bedre løsninger for de unge som har høy betjeningsevne, men ikke har nok egenkapital. Norges Eiendomsmeglerforbund foreslår at det innføres en ny bestemmelse i boliglånsforskriften som åpner for at denne gruppen kan få unntak fra egenkapitalkravet mot at de inngår avtale om fastrente på boliglånet. Dette vil kunne virke sosialt utjevnende i boligmarkedet, og vil ikke øke risikoen i markedet, sier Carl O. Geving.

Se undersøkelse om førstegangskjøpere med oversikt over endring i antall kjøpere, alder og geografisk spredning. Se også vedlagte presentasjon av sekundærboliganalysen for Oslo.

For ytterligere informasjon kontakt:
Carl O. Geving, administrerende direktør NEF: 91582454
Svein Strømnes, kommunikasjonssjef NEF: 93094191

Parkveien 55

Forbrukertlf.: 4000 0102

Still spørsmål til Forbrukerrådgiveren!