Bra for boligmarkedet at styringsrenten står stille

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund 27.10.2016

Norges Bank besluttet i dag å holde styringsrenten uendret på 0,5 prosent. Norges Eiendomsmeglerforbund vil i denne anledning komme med noen kommentarer.

– Norges Eiendomsmeglerforbund er tilfreds med at Norges Bank legger stadig større vekt på boligmarkedet som faktor i rentevurderingen. Hensynet til stabilisering av regionale boligmarkeder, tilsier at renten fryses for en lengre periode, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

– Svake boligmarkeder langs oljekysten bør skjermes fra negative impulser, slik at markedet får tid til å gjenvinne balansen. Det råsterke Oslo-markedet trenger ikke nye vekstimpulser, da det bare forsterker gjelds- og prisspiralen og dermed øker risikoen for finansiell ubalanse, sier Carl O. Geving.

Hør også: – Renten har en stor effekt i markeder hvor tilbudet er lavt. (NRK Dagsnytt)

Carl O. Geving – administrerende direktør Norges Eiendomsmeglerforbund – 91582454
Svein Strømnes – kommunikasjonssjef Norges Eiendomsmeglerforbund – 93094191