Livsnerven i bransjen

Gunnar Krogsveen personifiserer engasjement. Enten det dreier som eiendomsmegling, fiske, gårdsdrift eller fotballklubben Stabæk, er engasjementet like stort og meningene like mange.

Søndag 8. juli fylte æresmedlemmet i Norges Eiendomsmeglerforbund 70 år, og vi legger derfor ut saken fra siste nummer av Eiendomsmegleren hvor han kommer inn på mange av grunnene for sitt brennende engasjement for bransjen.

Mange år og roller i bransjen har gitt Krogsveen klare perspektiver over hva som vil føre den videre. Han er krystallklar på blant annet at NEF er livsnerven i bransjen, og at de eiendomsmeglerne som vil lykkes best framover er de som tar enda bedre vare på kundene sine.

• Kan du kort fortelle om hva du har gjort siden du sluttet som styreleder i NEF og hva du gjør i dag?

– Jeg sluttet som styreleder i NEF i juni 1990, og var leder i Krogsveen AS i flere år fram til 2001. Dette var en spennende og ekspansiv tid i bransjen. Vi startet flere egeneide butikker, men kjøpte også noen (Engelund m flere).
– Jeg er egentlig en som liker meg best helt fremme mot marked, møte kunder og i å delta i videreutvikling av nye elementer i kundekampen.
– Det var derfor viktig for oss da vi skulle beskrive konseptet vårt og tydelig forklare at «Slik jobber vi her». Dette gjorde vi overfor de ansatte ved at vi satte i gang GK-skolen. Vi ønsket en firmaidentitet – kundene skulle få like god behandling og service, uansett hvilken butikk eller megler de hadde kontakt med.
– Vi var også tidlige med å sette kundene i fokus og starte opp ting vi mente skulle gjøre det. Hvem innførte kunder i stedet for klienter, innførte «Meglers prisvurdering», adresse og visningstidspunkt i annonsene, startet eget data selskap (GK Data) for å utvikle dataverktøy vi manglet tror du? VI startet også egen oppgjørsskole og var de første med eget trainee opplegg.
– I dag bruker jeg mye av tiden min på å være bonde i Nittedal og innehar også flere styreverv. I tillegg har jeg stor interesse for både med jakt og fiske, og et lidenskapelig forhold til fotballklubben Stabæk.

• Hva var det viktigste du var med på som styreleder i NEF?

– Som styreleder i NEF var det viktigste å være en sentral deltager i å få utdanningen av meglerne over til BI (januar 1990 tror jeg vi signerte på BI i Sandvika)
– Vi fikk også satt vår prisstatistikk i system.
– Så mistet vi vår bransjeforsikring rett etter at jeg gikk på som leder i NEF, sommeren 1988. Dette var i hovedsak på grunn av alle skadene i kjølvannet av at markedet krasjet i 88, og med prisfall ca. 50 prosent på fem år. Da var det skikkelig krise.
– Det ble nødvendig å utvikle nye og mer kundedrevne metoder for markedsføring og salg. Måtte være tettere på, jobbe mye hardere og lengre for salg. Måtte intr oss vesentlig mer for å finne kjøperne.
– Under min tid som styreleder var vi med på å etablere et digitalt torg for eiendomsomsetning. Det mange i dag kjenner som Finn.no.

• Hva mener du at NEF bør ha fokus på framover?

– Stå vakt om meglerrollen! Vi må ikke bli sugd inn i noe partsforhold.
– NEF må også ta en tydelig rolle i utforming av utdanningen, slik at denne blir mest mulig relevant for de oppgaver som møter studentene i meglerhverdagen. Spisse utdanningen i slutt fasen enda mer enn i dag (Kanskje bygge på enda et halvt, eller helt år.
– NEF må også gjøre meglerne bedre i å forstå kundenes behov, og bli bedre på å kommunisere med dem. Ikke bare digitalt, men også i alle sammenhenger der megler møter kunde (personlig, tlf. mm.)
– Gjennom forskjellige tiltak medvirke til at meglerne orker å stå lenger i jobben. En litt høyere snittalder vil sannsynligvis øke kompetansen (erfaringer), som igjen vil kunne medvirke til økt betalingsvillighet.

• Hvorfor er det viktig at eiendomsmeglere er medlem i NEF?

– Hør her’a! Ingen. Absolutt INGEN, vil noensinne synes synd på en eiendomsmegler….. Hver for oss blir vi som en flokk hodeløse høns, som fyker i alle retninger. Vi må derfor stå sammen om faglige, juridiske og etiske rammer. Og da trengs en innretning til drøfte, vedta og implementere dette! Det er NEF.
– Og i den livsviktige kommunikasjonen og dialogen med myndigheter på alle plan. Det er der lista legges for vår eksistens, sammen med dommen fra kundene. Oppleves vi ikke som nyttige (value added), vil vi ikke ha noen relevans. NEF er hele bransjens livsnerve.

• Hvor tror du bransjen er om 10 år?

– Det kommer nok til å renne vann i elvene (og laksen svømmer forhåpentligvis opp til sine «selskapsleker»), el-bilene kjører på veiene, butikkene selger mat, og Polet består. Og meglerne kommer fortsatt til å megle. Kanskje gjør vi jobben litt annerledes enn i dag, men i hovedsak blir det mer digitalisering.
– Vinnerne i bransjen blir de som bruker frigjort tid til å bli flinkere til å «ta og holde» rundt kundeemner og kunder. Ikke ta ut denne tiden til å «stikke av en dag før», eller «bli en dag ekstra» på hytta. Joda, jeg vet at mye kan gjøres fra «overalt» allerede. Men den kultur, og lagånd som skapes ved å jobbe sammen med flinke folk, kan ikke erstattes av noen digital dings alene på hytta …
– De som dyrker FLOKKEN , meglerflokken din, kommer til å leve lengst i meglerlandet.

Print Friendly, PDF & Email