Kurt Buck: – Jeg elsker innovasjon

Kurt Buck på Høstkonferansen

«En ting er uansett sikkert, kompetanse blir viktigere», skriver NEFs styreleder Kurt Buck i denne kommentaren.

KURTS KOMMENTAR: Noen har kanskje trodd jeg er mot alt som er nytt på bakgrunn av at jeg kjeftet litt på noen såkalte innovative selskaper. Jeg har pekt på keiserens nye klær, og vært kritisk til tjenester jeg mener undergraver den trygge bolighandelen, men det betyr ikke at jeg er imot utvikling.

Det er fantastisk når noen finner nye måter å løse ting på. Ting som løser oppgaver jeg ikke selv har nok kunnskap om.

At man slår sammen tjenester og produkter på nye måter, slik at jeg for eksempel slipper å ha med meg både fotoapparat, mobil og pc. Det er jo mye lettere når alt er i et produkt.

Jeg elsker jeg løsninger som sparer meg tid!

Jeg har ofte dårlig tid, derfor elsker jeg løsninger som sparer meg tid. Tjenester som bare løser oppgavene jeg synes er rutinepreget og kjedelig. Snart handler jeg kanskje maten på nettet så slipper jeg å gå på butikken. Etter hvert blir tingene smarte også.

Mulighetene til å gjøre både hus og arbeidsplass smartere blir mange. Allerede er gulvene støvsuget og gresset klippet av roboter. Snart kan bilen kjøre seg selv hjem mens jeg spiller Pokemon Go fra baksetet!

Bransjen vår kommer til å oppleve økende innovasjon. Det er helt strålende. En bransje som ikke utvikler og tilpasser seg er død!

Innen kort tid, et par år kanskje, vil «alt» som kan digitaliseres være digitalisert.

Meglersystemene, offentlige registre, tinglysing og betalingssystemer vil gli sømløst over i hverandre.

Hva velger vi å bruke den ekstra tiden på?

Annonseringen blir smartere og smartere, og lærer allerede av sine egne data. Big data, blockchain og algoritmer endrer måten vi finner kunder. Det skjer enormt mye i tiden som kommer. Det er bare å glede seg! Vi kommer til å spare masse tid!

Det store spørsmålet, det som vil utgjøre forskjellen på suksess og fiasko, er hva vi som bransje velger å gjøre med denne nyvunnede tiden?

Alle dere som kan eiendomsmegling og kjenner kompleksiteten i mange eiendomssalg, er kanskje enig i at fremtidens konkurransefortrinn ikke nødvendigvis ligger i teknikken. Der følger vi hverandre trolig for tett. Det er servicenivå og kompetanse kundene våre vil sammenligne.

Det tekniske systemet er spennende for oss, men kundene våre har nok et annet fokus. De er opptatt av det analoge. De vil ha en eiendomsmegler som tar vare på dem.

Les Kurt Bucks tidligere kommentar: Vår egen verste fiende?

Er kontraktsmøtene dine kun en formalitet?

Er du en av dem som på visning fungerer som et velkledd stativ for glanset papir? Tilfører du visningen noe av reell verdi for kundene? Henviser du til prospektet hvis noen ringer inn med et spørsmål?

Er kontraktsmøtene dine kun en formalitet, hvor målet er å få kundene til raskest mulig å signere? Minst mulig spørsmål takk! Passer denne beskrivelsen til deg er jeg redd du vil få en tøff fremtid.

De som overlever er de som tar i bruk ny og forbedret teknologi og bruker tiden til viktigere oppgaver. For å sitere min forgjenger.

«Vi skal ikke gjøre mindre i fremtiden, vi skal gjøre mer.»

Styret i NEF er opptatt av innovasjon og har derfor i sommer nedsatt et Innovasjonsutvalg, som skal gi oss innspill til det videre arbeidet med dette. En ting er uansett sikkert, kompetanse blir viktigere.

Kompetanse anvendt til å gi kundene en bedre forståelse av hva de kjøper, hvilken risiko det innebærer og hvordan de best sikrer seg. Vi skal samarbeide med alle som ønsker oss vel, for å bidra til å skape fremtidens eiendomsmegling som sikrer den trygge bolighandelen.

Kurt F. Buck, styreleder i NEF

(Dette innlegget stod første gang i Eiendomsmegleren nr 7-2016.)

 

Les også: Digitalisering av eiendomsmegling er bra, men ikke når rådene blir borte

 

Print Friendly, PDF & Email