Det kan bli dyrt å gjøre boligsalget billig

  • Av: Svein Strømnes
  • 23. mai 2016
  • Nyheter

Salg av bolig er for viktig til å bli overlatt til amatører.

I forrige uke lanserte meglerkjeden Sem & Johnsen  en løsning hvor de tilbyr boligselgerede å gjøre det aller meste selv til en lavere kostnad enn om de bruker eiendomsmegler i transaksjonen.

Se debatt med Christoffer Askjer (daglig leder Sem & Johnsen)  og Carl O. Geving (adm. dir. i Norges Eiendomsmeglerforbund) fra Nyhetskanalen fredag 20.5. (Klipp med tillatelse fra TV2)

 


 

Ikke uberørt

– De fleste bransjer må endre adferd for å møte nye forbrukermønstre. Med bedre digital dokumentasjon, optimaliseringstjenester og økt automatisering av arbeidsprosesser, blir det mulig å gjøre bolighandel med større sikkerhet og høyere effektivitet. Dette vil også utfordre oppgaver og arbeidsformer i bransjen vår, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

Gi gode serviceopplevelser

Meglernes framtid ligger i evnen til å skape trygger bolighandel. Meglere må oppleves som nyttige. Meglere som bruker sitt faglige og juridiske skjønn aktivt og gir forbrukerne gode serviceopplevelser, vil nyte tillit som rådgivere. NEF mener at bransjen i større grad må sette meglerfaget og yrkesstolthet i sentrum, med fokus på samspillet mellom forbrukernes interesser i trygg bolighandel og meglernes profesjonelle interesser.

– Forbrukernes opplevelse av servicekvalitet og trygghet under og etter boligtransaksjonen bli virksomhetskritisk for meglerforetakene. Meglerne kan være med å prege sin egen framtid. Det krever at meglerne ser verdien av sin kompetanse og tar den i bruk. Meglerne er ikke tjent med at foretakene reduserer meglernes rolle som rådgiver i bolighandelen. En utvikling hvor bransje promoterer selvbetjeningsløsninger vil bidra til å frata megleren deler av denne viktige rollen. Det vil både forbrukere og meglere tape på, sier Carl O. Geving.

Les også forbrukersaken: Eiendomsmegleren er sikkerhetsnettet i bolighandelen

Høye krav

Stilt overfor tidens utfordringer har meglerbransjen et fortrinn – eiendomsmeglingsloven. Loven er gitt for å beskytte forbrukernes interesser. Det stilles meget høye kompetanse- og kvalitetskrav for å kunne drive med profesjonell eiendomsformidling. Lovgiver har bestemt at meglernes skal være garantisten for trygg bolighandel. Derfor fungerer loven også som en beskyttelse av de seriøse eiendomsmeglerne.

 

Print Friendly, PDF & Email

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
Forbrukertlf.: 4000 0102
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no