Digital oppdatering for mai: Nytt proptech-kart, robotvisning, portal skal kjøpe boliger og har Google laget budroboten?

7 ting å vite om Proptech og fremtidens bolighandel for mai 2018. Blant annet om oppdatert proptech-kart, snakkende boliger og budroboter?

Av: Carsten Henrik Pihl, analyseansvarlig og forbrukerrådgiver i NEF

1. Oppdatert proptech-kart

Vi har oppdatert proptech-kartet. Noen nye og spennende selskap har kommet inn. Et par har gått ut:

Nye:

  • Vendu.ai – norsk ai-initiativ som bruker maskinlæring for å lese takstrapporter og fremstille viktige punkter i klar tekst. Test produktet på siden!
  • Husfoto.as – Nytt norsk boligfotofirma som markedsfører seg med at de skal gi bedre service til selgerne. Svensk konsept som nå er startet opp i Norge.
  • Uniteliving.no – selskap som håndterer boligutleie. Både for de som ønsker å finne romkamerater, de som vil annonsere bolig, og for eiendomsmeglere som vil styre utleiemegling.

Ut:

  • Zentuvo.no – gikk dessverre konkurs tidligere i vår
  • 1bolig.no – selge selv-tjeneste med liten trafikk i det siste. Nettstedet er nå tatt ned.

2. Portalen Zillow skal kjøpe og selge boliger – med hjelp av eiendomsmeglere

Den amerikanske portalen Zillow (motstykket til Finn.no her i Norge) annonserte i april at de skal starte med å kjøpe og selge boliger på egenhånd. Men før du setter kaffen i halsen – de skal gjøre det sammen med eiendomsmeglere!

Det Zillow gjør er tilby boligselgere å kjøpe boligen deres med en gang til en fastsatt verdi. Dermed får selgeren valgmuligheten mellom å selge til en fast verdi nå, eller vente og se hva markedet vil by for boligen.

Modellen brukes allerede i dag av selskapet Opendoor i USA, og til en viss grad av Nested i England.

Flere kommentatorer i USA har pekt på at dette er et stort skift for Zillow. I dag er de et annonsemedium med meget høye driftsmarginer. Kjøp og salg av boliger har ikke høye driftsmarginer, og dette kan være en utfordring.

En inngående gjennomgang av hva som skjer, og hvordan dette påvirker businessmodellen finnes i teknologipodcasten Exponent i episode 149 . Vel verdt å høre på! Les mer og hør her!

3. Hvordan kan den norske staten bruke blockchain?

Tidligere i vår kom en rapport fra Deloitte om Blockchaing i offentlig sektor. «Distribuert sannhet – Potensial og barrierer for blokkjeder i
norsk offentlig sektor» heter rapporten. Den omtaler blant annet mulighet for bruk av blockchain innenfor eiendomshandel, og da ikke minst eiendomsinformasjon. Et av poengene som trekkes frem i rapporten er at blockchain innenfor eiendom kan brukes til å samle informasjon som i dag ligger i mange ulike databaser, og så la informasjonen følge boligene.

NEF har vært med å gitt bakgrunnsinformasjon til rapporten. Du kan lese rapporten her  (PDF for nedlasting)

Les mer om blockchain: Blockchain-guru i Oslo: Slik vil blockchain påvirke eiendomshandelen

4. Snakkende bolig – Amazon Alexa som visningsassistent

Et nytt amerikansk produkt er «TalkToTheHouse» – en digital visningsassistent som bruker Amazon Alexa-høyttalere til å fortelle boligkjøpere om rommet de står i. I USA er dette tenkt til visning når man ikke er på visningen selv. Det er usikkert om dette vil slå an, men det viser noen av mulighetene ved tale som grensesnitt.

Se mer i videoen:

 

5. Store penger i portaler

I Storbritannia er eierselskapet bak portalen Zoopla (ikke den største portalen, men kanskje den mest fremoverlente) solgt for 2,2 milliarder pund! Altså neste 24 milliarder kroner, melder BBC.

Zoopla

Eierselskapet til portalen Zoopla er solgt for den nette sum av 2,2 millarder pund (!).

6. NAR lanserer .realestate domener

I september får medlemmer av den amerikanske eiendomsmeglerorganisasjonen NAR mulighet til å opprette .realestate-domener. I november er det fritt frem for alle. Dermed får vi vurdere om vi skal ta domenet nef.realestate. Les mer her 

7. Google lanserer snakkende og tenkende assistent – kan dette bli «budroboter»?

På sin utviklerkonferanse Google I/O presenterte det amerikanske selskapet sin teknologi «duplex». Dette er en snakkende og tenkende assistent (robot) som i demonstrasjonen bestilte timer hos frisøren og bord på restaurant. Etter demonstrasjonen har Google innrømmet at det er klippet litt i samtalene, men likefullt: Dette er ganske imponerende teknologi. Blant annet skjønner maskinen avbrytelser og utydelige svar

Se på demonstrasjonen, og tenk på muligheten for at assistenten byr på en bolig på vegne av forbrukere…

NEFs forbrukerådgiver og analyseansvarlig Carsten Pihl følger den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglingsteknologi tett. Her er hans oppsummering av viktige utviklingstrekk nå i mai 2018.

Print Friendly, PDF & Email

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Parkveien 55
0256 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
Forbrukertlf.: 4000 0102
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

Still spørsmål til Forbrukerrådgiveren!

RSS Ledige stillinger

  • En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no