Digital oppdatering i mars: Ny nettmegler i Norge og selvskrivende salgsoppgaver

6 digitale nyheter fra mars som det er verdt å få med seg. Blant annet om hvordan verdens største eiendomsmegler nå først og fremst er et teknologiselskap! Og en norsk proptech-vinner i Cannes.

Av: Carsten Henrik Pihl, forbrukerrådgiver og analyseansvarlig i NEF

1. Gjensidige Bolighandel er lansert som nettmegler

Forsikringsselskapet Gjensidige lanserte sin eiendomsmegler Gjensidige Bolighandel for et par uker siden. Med en ny innfallsvinkel til boligselgerforsikring og garanti har tjenesten blitt mye diskutert i bransjen.

Rent eiendomsmeglingsmessig er Gjensidige Bolighandel en «tradisjonell» nettmegler som ligner ganske mye på britiske nettmeglere som for eksempel PurpleBricks og eMoov. Gjensidige har kjøpt opp selge-selv-selskapet Bolink og videreutviklet deres plattform til å håndtere kundeopplevelsen. Bolink var tidligere på vårt Proptech-kart under selge-selv-tjenester.

En av tjenestene fra Bolink som er videreført er 3D-fotografering av alle boliger. Men der Bolink tidligere brukte Matterport-teknologi. (Som for eksempel Notar bruker, slik vi har fortalt om tidligere), har Gjensidige Bolighandel byttet til 3D fra Diakrit. Se demonstrasjon her. (Her kom vi først i skade for å skrive at Gjensidige bruker Matterport, men det er altså ikke riktig. Red anm.)

2. Oppdatert prop-tech-kart

Vi har dermed oppdatert vårt proptech-kart med blant annet Gjensidige Bolighandel som ble lansert nå i vinter.

3. Selvskrivende salgsoppgaver

Selskapet Nordic Easy som leverer ulike markedsføringsløsninger for eiendomsmeglere har nå lansert en ny «skriverobot» for salgsoppgaver. Ulike slike løsninger har vi sett ute, men dette er såvidt vi vet den første løsningen for eiendomsmeglingsbransjen som skriver norsk. Løsningen skal kunne tolke standardinformasjon og så lage tekst til salgsoppgaver, annonser og lignende.

Vi er lovet en demo av produktet etter påske. I mellomtiden er det en (kort) beskrivelse på Nordic Easy sine sider.

4. Norsk vinner på startup-konkurranse i Cannes

Eiendomsmessen Mipim pågår i disse dager. Onsdag kveld var det Startup-konkurranse for teknologiselskaper. Vinneren var fra Blomsterdalen i Bergen! Sensorselskapet Disruptive Techonologies stakk av med seieren for sine meget små sensorer som kan brukes i næringsbygg til blant annet temperaturkontroll, oversikt over åpne dører og vinduer eller å følge med på bruken av lokalene.

Vi gratulerer! Les mer om selskapet her!

Vinner: Det norske sensor-selskapet Disruptive Technologies fra Blomsterdalen i Bergen vant Startup-konkurransen på Mipim-messen i Cannes. (Foto: Disruptive Technologies.)

5. Ny app: Velg farge på rom og hus!

I artikkelen om digitale trender for 2018 omtalte vi Jotuns Fargevelger som et godt eksempel på AR-tjenester (tilpasset virkelighet) som vi komme i år. Jotun har nå relansert tjenesten som en ny app (som vi spådde). Og med «nesten live» AR (tilpasset virkelighet.) Med appen kan man kjapt teste ulike farger på vegger og lignende. En praktisk app for kjøpere på visning (eller for eiendomsmeglere for å vise selgere at det kan være lurt å male om den gule 80-tallsstuen før visning…)

Les mer på Jotuns sider

Les mer om digitale trender for 2018: Proptech – hva kan vi vente i 2018

6. Verdens største eiendomsmegler – først og fremst teknologiselskap!

At teknologi endrer bolighandelen er tydelig. Verden største eiendomsmeglingsfirma Keller Williams (med over 170.000 eiendomsmeglere verden over) hadde nylig kickoff i California. Og da var sjefen Gary Keller klar. Selskapet er først og fremst et teknologi-selskap, ikke et eiendomsmeglingsselskap:

“We are a technology company. No. 1 that means we build the technology. No. 2 that means we hire the technologists …. We are not a real estate company anymore,” Keller Williams co-founder Gary Keller declared today at Keller Williams Family Reunion in Anaheim, California, skriver Inman.com.

Forsåvidt ikke ulikt uttalelsene fra DNBs Rune Bjerke i fjor, da han konstaterte at DNB er et teknologiselskap.

Kundene møter teknologi oftere enn mennesker – det får konsekvenser

Ikke det at Keller Williams skal slutte å drive med eiendomsmegling. Men Gary Keller var klar på at for å lykkes som eiendomsmegler er man avhengig av teknologi og gode løsninger. Blant annet fordi teknologien nå har mer kontakt med kundene enn det menneskene har.

Ikke det at teknologien skulle ta seg av kundekontakten alene, men god teknologi som møter kunden først vil gi en god base for eiendomsmeglerne til å snakke med kundene etterpå.

Her er noen stikkord som Gary Keller viste i sin tre timer (!) lange tale:

Slide fra Gary Kellers Vision speech i Anaheim februar 2018. (Faksimile: KW/Inman)

Keller Williams har derfor lansert en chatbot som kalles «Kelle» som skal være eiendomsmeglernes assistent.

Gary Keller kommenterte at eiendomsmeglere og eiendomsmeglingsfirmaer ofte har mye data – men ganske lite innsikt. Denne assistenten skal hjelpe til med dette.

Se mer i videoen under:

 

NEFs forbrukerådgiver og analyseansvarlig Carsten Pihl følger den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglingsteknologi tett. Her er hans oppsummering av viktige utviklingstrekk nå i mars 2018.

Print Friendly, PDF & Email