ramsøskar_fyrstik

Dagens boligutviklere selger muligheter

Boligutviklerne går nye veier. Der det tidligere dreide seg om standardløsninger og tilvalg, er stikkordene nå medvirkning og fleksibilitet. 

Av: Interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar, Ramsøskar Interiørarkitekter – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 2 2021.

Når boligkjøpere i nyboligmarkedet får flere muligheter, øker behovet for veiledning. Selv har jeg tidligere kalt eiendomsmeglerne for mulighetenes forvaltere (nr.4/2019). Jeg oppsummerte det slik: Bevisst bruk av eiendomsmeglernes kompetanse kombinert med bedre og mer informative prospekter vil gi flere fornøyde boligkjøpere, men også bety et løft for hele bransjen. Dagens boligkjøpere kjøper muligheter. Disse må synliggjøres og formidles.

Prospektet

Skal man hevde seg i markedet, må boligen gjøres så salgbar som mulig. Første skritt er å forbedre prospektene slik at de blir mer intuitive og lettere å forstå. I stedet for dyre 3D-visualiseringer og påkostet markedsmateriell bør man starte med å gjøre salgstegningene mer selvforklarende og dermed mer interessante. Et kort søk blant nyboligprosjekter viser at kun et fåtall tar seg bryet med å gjøre noe så enkelt som å fargelegge tegningene og på den måten fremheve den mest sentrale informasjonen.

Pedagogen

Neste skritt er at eiendomsmeglerne tar en aktiv rolle – ikke minst når det gjelder tegningene. Det som for fagfolk som regel er krystallklart, kan være ganske krevende å sette seg inn i for urutinerte boligkunder. Det er lett å glemme at de fleste av oss kjøper bolig bare noen få ganger i løpet av livet. I den grad vi opparbeider kunnskap når vi står i situasjonen, er den borte eller foreldet neste gang vi oppsøker boligmarkedet. Eiendomsmeglerne har alt å vinne på å bli bedre pedagoger.

I praksis

La meg illustrere med et prosjekt som akkurat nå ligger ute for salg[1]. Innredningen av boligene er i utgangspunktet åpen: Den som kjøper leilighet, kan selv bestemme planløsningen, f.eks. om boligen skal bli en femroms eller en treroms med hybel. Valgmuligheten er klart formulert, men for kunden har valget store konsekvenser som det er viktig å vurdere grundig før beslutning fattes. Ved å optimalisere de ulike innredningsmulighetene og utvikle lettfattelige, fargelagte salgstegninger har boligutvikleren i dette tilfellet visualisert både løsninger og konsekvenser. En mer intuitiv kommunikasjonsform gjør det lettere å ta riktige valg.

Dagens boligkjøpere kjøper muligheter. Som fagfolk har vi en forpliktelse til å formidle disse på en så god måte som mulig. Det gjelder både interiørarkitekter og eiendomsmeglere.

Illustrasjon 2 AF Gruppen Fyrstikkbakken 14 XLH5.pdf | Leveres av Box

Illustrasjon 1: XLH med utleiedel.pdf | Leveres av Box

Den omtalte leiligheten har fire mulige planløsninger. Her vises to av dem: en femroms og en treroms med egen utleiedel. Fargelagte planer gir boligkjøperne intuitive og lettleste alternativer å velge mellom. Det er enkelt å se hva som er henholdsvis oppholdsrom, soverom, bad og gang. Møbleringen kommer tydelig frem og er visualisert med reelle mål som setter boligkjøperen i stand til selv å planlegge den fremtidige boligen sin.

Det er også mulig å velge en fireroms med lukket kjøkken eller en treroms med bod og stor åpen stue-/kjøkkenløsning.


[1] Prosjektet er Fyrstikkbakken 14 der AF Gruppen og Birk & Co har samarbeidet med Ramsøskar Interiørarkitekter.

Del artikkel