Hva skjer i en budrunde når akseptfristen går ut?

budrunde akseptfrist

«Jeg var i en budrunde i går. Budet mitt gikk ut 10.00, men så kom det et nytt bud klokken 10.20 som selgeren aksepterte. Er dette greit?»

Dette spørsmålet, og spørsmål som ligner har jeg fått flere av i det siste. Mange er usikre på hva som skjer når fristen i budet de har gitt går ut.

Her kommer derfor en oppklaring!

SPØRSMÅL OG SVAR: Innlegget er skrevet av Carsten Pihl, forbrukerrådgiver for bolighandelen hos Norges eiendomsmeglerforbund. Han svarer på spørsmål om boligkjøp, boligssalg og eiendomsmegling. Ring 4000 01 02, eller les mer og send inn spørsmål her.

Hva skjer i budrunden når akseptfristen går ut?

Når en budgiver sender inn et bud, settes en akseptfrist. (Akseptfristen omtales noen ganger som «budfrist», men «akseptfrist er et bedre ord.)

Denne fristen settes fra kjøperen til selgeren. Akseptfristen har juridisk, avtalemessig, betydning. Hvis selgeren aksepterer budet innen fristen, vil avtale være inngått om salg av boligen, og budgiveren har blitt en boligkjøper.

Les mer om at bud er bindene her: Bud er bindene, husk finansiering – eller forbehold!

Men det er ikke slik at hvis akseptfristen går ut, så vinner umiddelbart den som har det høyeste budet. Budet må være akseptert av selgeren.

Derfor er det tre ting som kan ha skjedd når akseptfristen går ut:

  • budet er aksepteres av selgeren, avtale er inngått
  • budet er avvist av selgeren, da er budgiver «fri» for den juridiske bindingen som budet har
  • budet er hverken akseptert eller avslått, men «går bare ut» – ingen avtale er inngått

Det er nok vanligere at bud bare går ut enn at de avslås.

Akseptfristen går ut = ingen avtale

Tilbake til spørsmålet i starten. Her gikk altså akseptfristen i budet ut, uten at budet hverken var avslått eller akseptert. Det som da skjer er at budet ikke binder kjøperen, men det er ikke akseptert.

Det at selgeren aksepterte et nytt bud ti minutter etterpå er altså greit.

Dette skje ofte når selgeren og eiendomsmegleren vet at det nok er flere budgivere på gang, men at de andre budgiverne for eksempel må ta en ekstra runde med banken først.

Les også: Hold hodet kaldt i budrunden

Tips: Snakk med eiendomsmegleren, ikke bare vent på melding!

Det jeg ser og hører som forbrukerrådgiver, er at budgivere ofte gir bud med en budfrist, deretter venter de på at fristen går ut.

Jeg tror det ofte vil være lurt å ta en telefon til eiendomsmegleren for å høre hvordan det ligger an. Da vil du også kunne få høre hvordan selgeren ser på budet, og få råd om hvordan du skal gå frem videre i budrunden!

 

Les reglene: Reglene om budgivning finner du her

 

Print Friendly, PDF & Email

Søk i ordbok

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no