Forbrukertilsynet vil passe på boligsalg i 2018

Bolighandel er viktig for forbrukere, og derfor er det først på listen over saker som Forbrukertilsynet ønsker å jobbe med i 2018.

Artikkelen er utdatert.

Forbrukertilsynet presenterte på januars siste dag planene for hva de vil arbeide med i 2018. Øverst på listen står trygg bolighandel.

-Bolighandel er forbundet med mange følelser, og det fleste av oss har liten erfaring på området. Derfor er det viktig at vi holder tilsyn med dette området, sa direktør Elisabeth Lier Haugseth på presentasjonen.

Nye boliger og ny teknologi

Blant temaene som Forbrukerområdet særlig vil se på er markedsføring av nye boliger.

For nye boliger er det særlig viktig at forbrukerne får alle viktige opplysninger. For man kan jo ikke se boligen som selges, den er ikke bygget ennå.

Forbrukertilsynet vil også følge opp bruk av VR-teknologi som kommer ved nyboligsalg. Der er det særlig viktig at man får vite når man ser boligen slik den leveres som «standard», og når man ser ulike tilvalg som kommer.

Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Lier Haugseth presenterte planer for Forbrukertilsynet.

Kreativ annonsering

Forbrukertilsynet vil også følge med på «kreativ annonsering», som de kaller det. Altså at boliger markedsføres med at man for eksempel får med flatskjermer, eller til og med en elbil i garasjen.

– Det er viktig at denne markedsføringen ikke kommer i veien for informasjonen om selve boligen, kommenterte direktør Elisabeth Lier Haugseth.

Les også: Ditt ansvar som boligselger

Se vår store oversikt over eiendomsmeglere nær der du bor. Alle eiendomsmeglerne i oversikten er medlemmer av Norges Eiendomsmeglerforbund.

Kjøpere skal få alle viktige opplysninger

Forbrukertilsynet er også opptatt av at potensielle boligkjøpere skal få alle viktige opplysninger presentert på en lett forståelig måte i annonseringen.

-Det må for eksempel komme frem godt nok at en bolig trenger renovering eller har en lekkasje på badet, sa Elisabeth Lier Haugseth

Les også: Eiendomsmegleren er sikkerhetsnettet i bolighandelen

Forbrukerombudet har blitt Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er det som frem til nyttår het Forbrukerombudet. Tilsynet har (slik ombudet også hadde) ansvar for å følge opp markedsføring og standardvilkår i avtaler og kontrakter.

Forbrukertilsynet fikk i fjor 13.252 skriftlige tips og klager. Av disse var bare 189 om eiendomsmegling. Mesteparten av disse klagene dreide seg om uadressert reklame.

Klage til Forbrukertilsynet kan du lese mer om her

[mc4wp_form id=»6105″]
Print Friendly, PDF & Email

Søk i ordbok

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

RSS Ledige stillinger

  • En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no