Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)

Unge boligkjøpere slurver med forberedelsene

De unge boligkjøperne er «dårligst i klassen» til å sikre seg finansieringsbevis før de de skal inn i boligmarkedet. Dette viser en fersk undersøkelse fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Storebrand. 500 eiendomsmeglere over hele landet har svart på undersøkelsen Meglerinnsikt.

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Storebrand.

Undersøkelsen viser at de som allerede er etablert i boligmarkedet forbereder seg godt før de går inn i budrunder, mens nesten 50% av de yngste boligkjøperne ikke har finansieringen i orden.

– De unge boligkjøperne med minst erfaring har ofte ikke forstått hvor viktig det er å ha finansieringen i orden. Bolighandelen er den viktigste privatøkonomiske investeringen for de fleste av oss, derfor må man gjøre gode forberedelser for å være klar når budrunden settes i gang. Dette gjelder særlig i markeder med raske omsetninger hvor tiden er knapp, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving.

– Vår erfaring er at de som forbereder seg best gjerne gjør de beste kjøpene, mens de som ramler uforberedt inn markedet kan få problemer. Har man satt seg grundig inn i boligens dokumentasjon, og forsikret seg om at man har økonomi til å betjene boliglånet samtidig som man skal kunne leve et godt liv, har man det aller beste utgangspunkt for å lykkes i boligmarkedet, sier Geving videre.

– Undersøkelsen stemmer med inntrykket vi har i Storebrand Bank. Unge kjøpere har gjerne begynt boligjakten før de skaffer seg finansieringsbevis. Dette medfører i mange tilfeller at enten drømmeboligen glipper, eller at de faktisk ikke får innvilget finansiering i den størrelsen de trenger for de boligene de ser på, sier Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand.
– Unge som først får rådgivning i banken, slipper å kaste bort tid på boliger som uansett vil være utenfor rekkevidde. Mitt råd til unge som vil inn på boligmarkedet, er å kontakte banken tidlig for å diskutere mulighetsrommet. Hvis privatøkonomien endrer seg, kan du oppdatere banken om det etter hvert, sier Picard videre.

For mer informasjon, kontakt:
Carl O. Geving, adm. dir. i Norges Eiendomsmeglerforbund, tlf. 91582454, carl@207.154.206.207
Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand, tlf. 901 89 809, kristina.picard@storebrand.no

Tips til unge boligkjøpere:

• Før budrunden må du ha fått innvilget finansiering hos en bank. Har du høyeste bud, ringer megler banken for å få bekreftet finansiering for at budet skal kunne aksepteres.
  • For å gi deg finansieringsbevis, trenger banken en kopi av siste selvangivelse og siste lønnsslipp. Nyutdannede som akkurat har begynt å jobbe, bør også kunne vise en arbeidskontrakt.
  • De som har lav inntekt, for eksempel på grunn av studier, kan løse dette ved å ha med en medlåntaker inntil man selv kommer i jobb og kan betjene gjelden. Da er det viktig å vite at en medlåntaker er like ansvarlig for lånet som hovedlåntaker.
  • De som mangler egenkapital, kan løse dette ved å bruke kausjonist. Reglene for hvor mye som må kausjoneres for, kan variere fra bank til bank.
  • Jo tidligere du kontakter banken, desto bedre. Banken kan hjelpe deg med helhetlig rådgivning for å kartlegge hvilke muligheter du har, og beregne både grensen for gjeld og hvor langt man kan gå i en budrunde. Slik sikrer du at du ser på boliger som er innenfor budsjett.
  • Last ned prospektene og les gjennom på forhånd.
  • Vær forberedt på å gå på mange visninger (se på det som læring) – Boligjakt er morsomt, men det kan også være slitsomt. Du må forberede deg på at du nok må gå på mange visninger, og tape flere budrunder. Men det er viktig å ikke gi opp!
  • Bruk øyne og nese godt på visning – Når du er på visning må du bruke øyne og nese godt. Bruk mest tid på de tekniske tingene som koster mye penger å reparere.
  • Husk at bud binder. Det vil si at hvis selgeren aksepterer budet, har du kjøpt boligen. Det betyr at du ikke må by på mer enn en bolig av gangen!
  • Når du vet hva du har å handle for, er det lettere å søke etter den rette boligen. Husk at når du søker på Finn.no og andre steder, må du ha litt «til gode» til budrundene.

Les flere tips her

Les også: Slik kjøper du din første bolig – Råd til førstegangskjøpere på boligjakt