Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til "selgeselv"-løsninger i boligomsetningen (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)

Forbrukerombudet om selvsalg: – Konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter

I et innlegg i Dagens Næringsliv skriver forbrukerombud Gry Nergård om hvorfor det kan være utfordrende for forbrukere å velge «selge-selv»-løsninger når de skal selge sin bolig.

Her er hele innlegget:

Kjapt, trygt og billig?

Har ny teknologi gjort megleren overflødig i bolighandelen?

Av forbrukerombud Gry Nergård

Denne våren har det dukket opp en rekke spennende nyheter på boligmarkedet; Livvin, SeMinBolig, Propr og MegleSelv for å nevne noen. Konseptene varierer fra å være et slags Tinder for den som vil flørte med boligmarkedet, til proffere tjenester som skal hjelpe deg med salget fra A til Å.

Felles for de nye tjenestene er at de legger opp til at boliger i større grad kan omsettes uten hjelp fra en eiendomsmegler.

I Norge er det avtalefrihet, og alle boligeiere har lov til å ta salgsjobben selv. Men selgere må forstå ansvaret de påtar seg, og potensielle kjøpere bør være klar over hvilke fallgruver som finnes. Forbrukerombudet er for innovasjon og kreative løsninger – men bolighandelen må være trygg.

Les også: Boligsalg i fremtiden – fra forutberegnlighet til valgfrihet

Vi har vært opptatt av dette når vi den senere tiden har hatt møter med aktører som tilbyr slike tjenester. Tilbyderne bør synliggjøre forskjellene på boligsalg med og uten megler, slik at forbrukerne kan ta informerte valg.

21. juni kunne E24 fortelle om et samboerpar som solgte en enebolig selv for 12,7 millioner kroner etter å ha markedsført boligen via blant annet SeMinBolig og Facebook. Paret anslår at de brukte rundt 10 timer på hele jobben – inkludert fem visninger, og det fremgår av artikkelen at de børstet «støv av prospektet fra 2006 og brukte det som referanse». Etter vår mening synliggjør dette hvilke utfordringer privatsalg kan innebære.

Skal du selge privat er du selv ansvarlig for å oppfylle den lovpålagte opplysningsplikten din, noe som innebærer at du skal legge fram både formelle og fysiske opplysninger om boligen. Du skal innhente informasjon om alt fra ferdigattester og servitutter, til reguleringsplaner og ikke byggemeldte påbygg.

Som boligeier tenker du kanskje at det er du som kjenner boligen best. Men kan du egentlig nok om eternittplater, støpejernssluk og drenering? Du henter kanskje inn hjelp fra en fagkyndig, men hva slags tilstandsrapport bør du velge?

Kjøpere bør være opptatt av å få relevant, oppdatert informasjon på en forståelig måte. Disse opplysningene bør være avgjørende for hvilken pris du er villig til å betale.

Les også styreleder i NEF Kurt Buck: Vår egen verste fiende?

Boligselgere kan få flere bud på en gang, med korte frister. I løpet av minutter kan partene ha inngått en avtale som gjelder flerfoldige millioner kroner. Det kan ta like lang tid å kjøpe en bolig som en TV, men i bolighandelen er det ikke 30 dagers åpent kjøp. Kjøpere bør vite at de ikke har krav på budjournal ved kjøp uten megler, noe som gjør det vanskeligere å undersøke om budrunden ble gjennomført på korrekt måte.

Etter budaksept må avtalen formaliseres i en kjøpekontrakt. Du skal selge en ordinær leilighet med IKEA-kjøkken og vestvendt balkong, det bør vel gå fint? Underveis oppdager kjøper noe som ser ut som soppvekst på en soveromsvegg, og krever at det skal tas forbehold i kontrakten om at dette ikke er ekte hussopp. Det kan være vanskelig for forbrukere uten juridisk kompetanse å formulere avtalevilkår på en god måte som ivaretar begges interesser.

Konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter. Kjøper kan føle seg lurt, og selger vil kunne måtte håndtere krav om prisavslag, erstatning og heving.

Noen av de nye konseptene viser at det er mulig å ta hele eller deler av salgsjobben selv. Men husk at sitrusfrukter i en kurv på kjøkkenet, nystrøket skjorte på visning og kjøpekontrakt gratis på nett ikke nødvendigvis er nok for å sikre en trygg og god bolighandel for både kjøper og selger.

Les også:

Innlegget NEFs forbrukerrådgiver hadde i E24 1. juli: Digitalisering av eiendomsmegling er bra, men ikke når rådene blir borte

Kommentar til styreleder Kurt F. Buck: Vår egen verste fiende?

Meglertopp tordner mot meglerkollegaer: – Dette er kvasimegling

Selger millionboligen på Facebook

NEF om meglerlønnutspill: – Sludder og vås

Bruke eiendomsmegler eller selge selv?

Del artikkel