Forbrukerombudet vil holde øye på bolighandelen i år også

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth og fagdirektør for bolig Tonje Hovde Skjelbostad.

Digital markedsføring, prosjektkontrakter, eierskifteforsikring og lokkepris er blant temaene Forbrukerombudet vil holde et ekstra øye på i 2017.

Torsdag presenterte Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth planene for ombudets arbeid i 2017. Ombudet har et særlig ansvar for å følge opp markedsføring og kontraktsvilkår i forbrukerforhold.

Vakthunder: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth og fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad fortalte denne uken om hva de skal følge ekstra godt med på i eiendomshandelen i år. Fredag vil NEF med styreleder Kurt Buck og administrerende direktør Carl O. Geving i spissen treffe Forbrukerombudet på det årlige kontaktmøtet mellom forbundet og ombudet. 

Ser på digital markedsføring

Et av områdene Forbrukerombudet skal se på i år er digital markedføring. Både på generelt grunnlag og innenfor bolighandel.

– Når rammene endrer seg for forbrukerne, er det viktig for oss å være tydelig på at markedføringsloven gjelder. Loven gjelder også på Facebook og det skal være tydelig hva som er markedføring, slo Elisabeth Lier Haugseth fast på pressetreffet torsdag.

Prosjekt – det må være tydelig at tilvalg koster

Et av eksemplene som ble trukket frem av Forbrukerombudet er salg av prosjekterte boliger. Der blir det vanligere å bruke VR-visninger. Da er det viktig at forbrukerne skjønner hva som koster ekstra:

– Utfordring for forbrukerne er at det ikke noe å vise frem fysisk. Det hender at det vises frem flotte løsninger i prospektene som ikke er standardløsninger. Hvis det ikke opplyses om dette, kan forbrukerne føle seg lurt, forteller Forbrukerombudet.

Ser særlig på markedføring av selvhjelpsverktøy

Forbrukerombudet ønsker også følge opp markedsføring av de som skal selge boligen sin. Særlig når det gjelder selvhjelpsverktøy:

– Det å selge gjennom eiendomsmelger er trygt og kjent, og man vet hva man får, kommenterte Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Samtidig er det flere selvhjelpsverktøy som nå kommer. Der vil Ombudet følge opp at markedsføringen fra disse tjenestene er tydelige. Det skal informeres om hva forbrukerne får, og hva de ikke får, og prisopplysningene skal være utfyllende.

– Det kan være lett å glippe i reglene om markedsføring. Vi er i dialog med de som driver med nye konsepter. Vi vil sikre at aktørene på boligmarkedet følger markedsføringsloven når de tar i bruk nye konsepter og ny teknologi, sa Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Les også: Om selvsalg: konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter

Skal sjekke eierskifteforsikring

Forbrukerombudet varsler nå at de skal føre tilsyn med salg av eierskifteforsikring i 2017. Det vil både være en gjennomgang av kontraktene, men også markedsføringen.

Det siste er viktig for eiendomsmeglere:

– Eiendomsmeglere har et eget ansvar når forsikringen selges. Forbrukerne må skjønne hva de kjøper, og hvilken dekning de får, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Samtidig peker hun også på at forsikringsselskapene har et eget ansvar for at det er god og riktig informasjon. Tilsynet med eierskifteforsikring vil etter planen starte etter påske.

Les også: Husk eierskifteforsikring når du selger bolig

Bedre på lokkeprisfronten

Forbrukerombudet opplevde klagerekord i 2016, og høyt oppe på listen var klager på lokkepris. Men fagdirektør for bolig Tonje Hovde Skjelbostad forteller at klagene har avtatt etter at man tok prisingsgrep i Oslomarkedet i fjor høst. Ombudet vil likevel fortsatt holde et øye på lokkeprisproblematikk i år.

Still spørsmål til Forbrukerrådgiveren!