Kurt Buck: Om markedsføring av digital annonsering

Kurt F. Buck (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)

Styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund Kurt F. Buck advarer mot markedsføring av digital annonsering som ikke gir forbrukerne et godt nok bilde av hva de kjøper.

Av: Kurt F. Buck, styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund

KURTS KOMMENTAR: Med digital annonsering har bransjen utviklet avanserte produkter som ingen andre har. Dette er positiv innovasjon som bransjen trenger og som gir kundene effektiv markedsføring av boligen. Mange av produktene er så avansert at vi kan ha problem med å forklare kundene hvordan de virker. I tillegg brukes et språk for å beskrive produktene som er ukjent for folk flest. Algoritmer, big data, geotracking, osv.

Smører på

Når kundene uansett ikke forstår hva man snakker om, kan man fristes til å smøre litt tjukkere på. Kanskje litt tjukkere enn det objektivt sett er belegg for? Man ser eksempler på markedsføring av disse digitale produktene på Facebook, i content marketing og andre steder, hvor ord som raskest, best, flest og størst brukes. Det går fort inflasjon i superlativer og lovnader, når vi konkurrerer om kundenes gunst.

Gi forbrukerne en god forståelse

Bransjens digitale annonsepakker er blant de beste i verden. Vi er helt i førersetet når det gjelder utvikling av slike produkter, og vi vet det blir lagt merke til ute i verden. La oss markedsføre og selge inn disse produktene på en måte som gir forbrukerne god forståelse av hva de kjøper, uten at vi tråkker over streken.

Les også: Kurt Buck: – Jeg elsker innovasjon